فسخ نکاح چیست و چه تفاوتی با طلاق دارد؟

فسخ نکاح چیست و چه تفاوتی با طلاق دارد؟

فسخ نکاح چیست و چه تفاوتی با طلاق دارد؟: ازدواج یکی از سنت های الهی و حیات می باشد که در اکثر تمدن ها رایج بوده است و به روش های مختلفی انجام می پذیرد.

ازدواج در دین اسلام و کشور های مسلمان بر اساس توافق دو فرد (زن و مرد) با گذراندن چند مرحله کاملا قانونی و شرعی انجام می پذیرد و نام هر دو شخص در شناسنامه های همدیگر نوشته می شوند و در عموم به زن و شوهر شناخته می شوند. هر دو شخص زن و مرد نسبت به همدیگر دارای تعهدات شرعی و قانونی می باشند و در اگر دچار اختلاف نظر و یا مشکلاتی شدند که قادر به ادامه زندگی مشترک نیستند اقدام به جدا شدن از همدیگر می کنند و معمولا طی چند جلسه قانونی و شرعی زن و مرد جدا می شوند و طلاق می گیرند.

فسخ نکاح چیست و چه تفاوتی با طلاق دارد؟
فسخ نکاح چیست و چه تفاوتی با طلاق دارد؟

وکیل حقوقی تهران

طبق ماده ۱۱۲۰ قانون مدنی کشور عزیز مان ایران طلاق (عقد دائم ) و فسخ نکاح هر دو موارد از دسته موارد انحلال نکاح هستند و دارای شرایط و ویژگی های خاصی می باشند. یعنی انجام دادن هر دو این موارد چه طلاق و چه فسخ نکاح باعث باطل شدن و منحل شدن عقد نکاح زوجین می شود و دیگر زوجین محرم هم دیگر نخواهند بود و به صورت کاملا رسمی از هم دیگر جدا می شوند و دیگر نام زن و شوهر به آن زوج اطلاق نمی شود.

طبق قانون حقوقی هم طلاق و هم فسخ نکاح باید به صورت قانونی انجام بپذیرد و کلیه حقوق طرفین به آن ها داده شود و در حق زوجه یا همسر (مرد) هیچ ظلمی ایجاد نشود و هر دو زن و مرد به حق و حقوق کامل قانونی و شرعی خود برسند.

طلاق و فسخ نکاح از لحاظ قانونی و حقوقی

طلاق و فسخ نکاح از لحاظ قانونی و حقوقی دارای شباهت های بسیاری هستند و تفاوت های نیز دارند که در ادامه به صورت واضح تر و مفصل تر راجع به آن ها توضیح می دهیم. پس این متن پر از اطلاعات خوب و مفید را از دست ندهید و با ما تا پایان این متن مخصوص به فسخ نکاح و طلاق همراه باشید.

تفاوت رسمی و اساسی طلاق و فسخ نکاح در چیست؟

تفاوت رسمی و اساسی طلاق و فسخ نکاح در چیست؟

در ابتدا می خواهیم معنای دقیق و قانونی هر دو را بدانیم و تعریف آن ها را بخوانیم سپس اقدام به بررسی شباهت ها و تفاوت های فسخ نکاح و طلاق بپردازیم.

طلاق چیست؟ طلاق باید از طریق مقرارت قانونی مدنی و شرعی و مراحل قانونی و با چند مرحله تشریفات قانونی و شرعی انجام بپذیر و شرایط کاملا بررسی شود و سپس از طریق صیغه خاص و به واسطه دو مرد کاملا عادل و آگاه انجام شود و محرمیت دو فرد به پایان برسد.

وکیل دعوای خانواده

فسخ نکاح چیست؟

فسخ نکاح همانند طلاق نیاز به گذراندن مراحل قانونی نمی باشد و هیچ گونه تشریفاتی لازم نیست انجام شود و بر اساس خواسته فرد که دارنده حق فسخ نکاح هستند انجام می پذیرد.

عمل طلاق از لحاظ قانونی و شرعی صحیح می باشد و اگر دو فرد در تحت هیچ شرایطی نتوانند با هم دیگر سازگاری داشته باشند اقدام به طلاق و جدا شدن از همدیگر کنند. زن بر اساس حقوق مدنی و قانون و شرعی دارای شرایط بسیار خاصی می باشد.

تفاوت های اساسی بین فسخ نکاح و طلاق:

تفاوت های اساسی بین فسخ نکاح و طلاق:

  • در طلاق زن باید در دوره عادت ماهیانه نباشد و باید آن مرحله را کاملاً گذرانده باشد تا بتواند اقدام به طلاق کنند و عملیات طلاق انجام بپذیرد. اما در فسخ نکاح فرقی ندارد که زن در دوره عادت ماهیانه باشد و یا این که آن دوره را پشت سر گذرانده باشد.‌ بنابراین فسخ نکاح نیاز به این شرایط خاص ندارد و صحیح می باشد.
  • در مواقعی که طلاق از نوع طلاق رجعی یا رجوعی باشد شوهر می تواند در مدت عده طلاق اقدام به رجوع کند و زن خود را دیگر طلاق ندهد و به زندگی مشترک خود برسند اما در فسخ نکاح هیچ شرایطی برای رجوع وجود ندارد و در مدت عده نمی توانند اقدام به رجوع کنند. مگر اینکه دوباره زوجین اقدام به عقد نکاح جدید کنند و محرم همدیگر شوند.
  • طبق قوانین و مقرارت مخصوص طلاق اگر درخواست کننده مرد باشد باید به دادگاه برود و با اعطای اسناد و مدارک عدم سازش و سازگاری با زوجه خود، فرآیند طلاق را به جلو پیش ببرد و اگر طلاق از طریق زن باشد باید طبق موجبات طلاق از طرف زن پیش رود و آن نیز باید مدارک و اسنادی که گواهی عدم سازش آن را با شوهر خود را نشان دهد اقدام کند. اما در فسخ نکاح دادگاه فقط موظف به احراز وجود حق فسخ می باشد و هیچ گونه مسئولیت و یا وظیفه ای در برابر ارجاع زن و مرد ندارد و اقدام به فسخ نکاح می کند و به زندگی مشترک آن ها ختم می دهد.

این موارد از مهم ترین و اساسی ترین تفاوت ها در بین طلاق و فسخ نکاح می باشد.

مشاوره حقوقی خانواده

نتیجه گیری از تفاوت فسخ نکاح و طلاق:

دادگاه موظف است بر اساس قوانین و مقرارت قانونی و شرعی در این زمینه اقدام کند و اگر قادر به مرجوع کردن زن و شوهر کند چه بسا که این کار رو انجام دهد و آن دو فرد را به زندگی خود بر گرداند و اگر دادگاه و قاضی اسناد و مدارکی مشهود بر اینکه زن و شوهر دارای سازش و سازگاری با هم نیستند و عدم سازش آن ها باعث ایجاد اختلال در روند زندگی روز مره آن ها باشد باید طلاق را انجام بدهد و حقوق زن و مرد را به آن ها برگرداند.

اما دادگاه و قاضی هیچ تعهدی بر برگرداند زن و شوهر پس از فسخ نکاح ندارند و فقط باید اقدام به فسخ نکاح کنند و آن دو شخص را از هم دیگر به صورت قانونی و شرعی جدا کنند.

مشاوره طلاق

وکیل طلاق

شباهت های موجود بین طلاق و فسخ نکاح چیستند؟

در ادامه می خواهیم اقدام به بررسی شباهت های اساسی بین این دو مورد کنیم.

شباهت طلاق و فسخ نکاح:

  • پس از جدا شدن زن از شوهر در دوره طلاق و فسخ نکاح هر دو دارای عده می باشند و زن باید از لحاظ قانونی و شرعی دوره عده را بگذراند. پس در طلاق و فسخ نکاح مدت عده مشخص و معلوم می باشد.
  • مهریه هم در فسخ نکاح و طلاق موجود می باشد و به صورت کاملا یکسان است و هیچ تفاوتی در مهریه فسخ نکاح و طلاق موجود نمی باشد.

1 دیدگاه برای “فسخ نکاح چیست و چه تفاوتی با طلاق دارد؟

  1. اشتراک‌ها: معایب دادن حق طلاق به زن چیست؟ - مشاوره حقوقی طلاق - ایران دادفر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *