ویژگی های یک وکیل خوب

ویژگی های یک وکیل خوب

آیا ظاهر یک وکیل به تنهایی کافیست؟ قطعا ظواهر و متانت اهمیت دارند اما هیچگاه نباید آنرا ملاک اصلی گرفت!

آیا مدرک پایه یک دادگستری به تنهایی کفاف میدهد؟ چه بسا فردی دکترای کارآفرینی هم دارد اما خود نمیتواند استخدام جایی شود چه برسد به آنکه خود کارآفرینی کند!

ویژگی بهترین وکیل خوب

حساسیت وکالت

وکالت ، شوخی بردار نیست . صرفا به یک دفاع ، دادگاه به نفع موکل رای نمیدهد! فاکتورهای دیگری است که در حوزه وکالت وجود دارد . در حوزه های دادگستری ، حساسیت برانگیزی و ریسک ، دوکلیدواژه ای هستند که مدام مانند روح در بین افراد میگردند تا شکست را تحمیل کنند . در این شغل ، نگرش ها ، باور ها ، تلاش ها ، انگیزه ها و … خیلی چیزهای دیگر تاثیرگذار خواهد بود .

بی شک ، شناخت حقیقت از باطل ، کاری واقعا مشکل است و اثبات حق هم در بین اینهمه باطل ، کاری کاملا دشوار . حال ، یک وکیل ستارخان ، چگونه موکل خودرا از مهلکه نجات میدهد؟

با یکدیگر خواهیم دید .

معتبر محوری یکی از ویژگی های وکیل خوب

در قدم اول ، یک وکیل باید اسنادی رو کند ، که بیگناهی موکل خود ، یا گناهکاری ظالم را اثبات کند . این اسناد ، اگر به روز نباشند ، و اگر از اثبات کافی برخوردار نباشند ، به قطع یقین اصلا و ابدا معتبر نخواهند بود! یک وکیل ، زمانی اسناد خوبی بدست خواهد آورد که بداند از کجا باید آنرا تهیه کند و یک وکیل تلاشگر باشد!

معتبر محوری یکی از ویژگی های وکیل خوب
معتبر محوری یکی از ویژگی های وکیل خوب

مطالعه گر بودن

سرانه مطالعه در کشور ما بسیار پایین است و این را همگی واقف هستیم . اما اگر چنین اتفاقی در جوامع علمی و تخصصی ما بوجود بیاید ، افراد خلاف به راحتی میتوانند طعم پیروزی را بچشند . زیرا یک خلافکار ، همیشه علم به روزی دارد که چگونه مطابق با روز ، اعمال شوم خودرا انجام دهد . شاید هم در این بین اعمال شومی نباشد یا موارد معمول مثل تصادفی ساده که منجر به دیه شده باشد اتفاق بیفتد . اگر وکیل ستارخان به احکام حقوق اسلامی و احکام قضایی روز ، تسلط نداشته باشد ، نمیتواند موکل خودرا درست راهنمایی کند .

همچنین یک وکیل خوب ، در زمینه سایر علوم ، قطعا مطالعه میکند . این کار نه تنها در وکالت ، بلکه در قضاوت ، در بازرسی و درخیلی چیزهای مربوط به علوم کیفری و جنایی قطع یقین تاثیر دارد و دیدگاه ما نسبت به موضوع هارا عوض خواهد نمود . مثال دوری است ، اما اگر شرلوک هلمز ، به علوم دارو و مواد و پزشکی و همچنین ریاضیاتی و رمزنگاری تسلط نداشت ، هیچگاه نمیتوانست در پرونده های خود پیشگام از سارقین و خلافکاران باشد .

آماده بودن در هرلحظه است.

یک وکیل پایه همه چیز است . پایه همکاری با قاضی ، پایه گشتن سرنخ از هرجا ، پایه جمع کردن اسناد و مدارک حتی کوچیکترین چیز . یک وکیل خِبره ، چشم و گوش تیزی دارد و حواسش به همه چیز هست . به دلیل حساسیت بالای این شغل ، نمیتوان ریسکی متحمل شد که برپایه درستی استوار نباشد . پس باید هرلحظه هوشیار بود .

نکته سنج بودن

یک وکیل ، باید دقیق باشد . هرچیزی حتی کوچک را به خاطر بسپارد . گفته های موکل خودرا به یاد بسپرد و بهترین راه را پیدا کند . استخراج و استباط درست از موازین قانونی ، میتواند مشکلات خیلی ها را حل کند!

جلوگیری از پیچیدگی

هیچکس پیچیدگی را نمیپذیرد . وکیل باید موکل خودرا مستقیما راهنمایی کند و برای حق الوکاله ، مسیر را پیچ وار ترسیم نکند . همچنین کمک وکیل به قاضی ، خیلی موثر است . علاوه بر اعتبار ، میتواند پرونده را به سریعترین وجه ممکن پیش ببرد . زیرا قُضات ، از مهارتها و شواهد وکلا هم ممکن است بهره ببرند .

رازداری از ویژگی های وکیل خوب
رازداری از ویژگی های وکیل خوب

رازداری از ویژگی های وکیل خوب

یک وکیل هیچگاه راز موکل خودرا فاش نمیکند . جزئیات پرونده یا هرچیزی که دردادگاه تنها رخ داده است و یا مواردی که تنها این دونفر آگاه هستند . حتی بعد از اتمام پرونده!

یک وکیل امین و مورد اعتماد موکل خود است .

حفظ منش

منش کلامی ، منش رفتاری و منش ظاهری خیلی حائز اهمیت است . کلماتی که وکیل در دفاعیه بهره میبرد ، اجازه سخن گفتن به وکیل و فرد مقابل ( خویشتنداری ) ، احترام به قاضی و … مواردی است که اگر رعایت نشود ممکن است روند دفاعیه را با مشکل مواجه کند . شجاعانه سخن گفتن و پاپیش نکشیدن هم مواردی است که گاهی میبینیم . گاهی وکلا ، تهدید میشوند یا در شرایطی سخت قرار میگیرند . این هم مهم است که وکیل شجاع باشد یا خیر؟

راضی به حکم

وکیل ستارخان ، علاوه بر آبروی موکل ، آبروی دستگاه قضا را هم در دستان خود دارد . پس از صدورحکم ، باید این را دانست که باید در مقابل حکم سر خم کرده و آنرا قبول کند و درصورت اعتراض آنرا بصورت قانونی پیگیری کند و آبروی دستگاه قضا را حفظ کند .

حفظ شرافت

شرافت ، چیزیست که اگر بر باد رفت ، انسانیت و اخلاق هم بر باد میرود …
علاوه بر آن ، انسان هم در معرض نابودی قرار میگیرد و هم موکل خودرا به وضع بدی خواهد کشاند . یک وکیل ، باید خویشتنداری کند . حتی اگر ، پیشنهاد بزرگی به او داده شد که چندین برابر موکلش بود ، باید حق موکل ، انسانیت و وجود خدا را هیچگاه از یاد نبرد .

سایر موارد

اینکه موکل خودرا مانند برادر خود بدانیم و برای او تلاش کنیم ، اگرجایی کم آورد به او کمک کنیم و مشکل اورا مشکل خود بدانیم ، از ویژگی های یک وکیل خوب است .

یک وکیل خوب ، ویژگی های بسیاری را باید داشته باشد . قطعا کسی که وارد کاری میشود که عناصر زیادی میطلبد ، باید خودرا مطابق با آن ویژگیها پیشرفت و سوق دهد .

در نتیجه ، تجارب و اخلاقیات وکیل ستارخان و علم اوست که همگی با یکدیگر ، میتواند یاریگر موکل خود باشد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *