فرزند خواندگی برای زوجین و زنان مجرد

فرزند خواندگی برای زوجین و زنان مجرد

فرزند خواندگی

فرزند پذیری یا فرزند خواندگی با حالتی گفته می شود که یک یا چند نفر پذیرنده سرپرستی فرزندی را که  رابطه نسبی با آنها ندارد را می پذیرد مسئولیت نگهداری و سرپرستی او را به عهده می‌گیرند. فرزند خواندگی در دین اسلام و همچنین مذهب زرتشتی که در ایران قبل از اسلام رایج بوده است به رسمیت شناخته شده و مورد استفاده بوده است.

چه کسانی می توانند فرزند خواندهش بپذیرند؟

در قانون مقررات برای پذیرفتن فرزندخوانده شرایط و ضوابطی در نظر گرفته شده است که به اختصار به شرایطی که در قانون ذکر شده است  و افرادی که می‌توانند فرزندخوانده بپذیرند اشاره می کنیم:

زن و شوهری که بچه دار نمیشوند

زوجینی که از ازدواج آنها مدت ۵ سال گذشته باشد ولی در مدت ۵ سال فرزند مشترکی به دنیا نیاورده باشند. یعنی بعد از ۵ سال صاحب فرزند نشده باشند.  در مورد چنین زن و شوهری اگر ۵ سال هم از مدت عقد نگذشته باشد ولی پزشک معتبر تایید نماید که امکان فرزند دار شدن زوجین  وجود ندارد نیز زن و شوهر می توانند تقاضای  پذیرش فرزند خوانده را بهزیستی ارائه کند.

همچنین در مقررات تعیین شده است که حداقل یکی از زوجین که تقاضای پذیرش فرزندخواندگی را می نماید بایسته بیش از ۳۰ سال سن داشته باشد.

 زن و شوهر دارای فرزند

بر اساس مقررات بهزیستی و قوانین مرتبط زن و شوهری که دارای فرزند هستند نیز می توانند نسبت به تقاضای دریافت فرزندخوانده نمایند البته در خصوص زن و شوهر دارای فرزند نیز شرط  داشتن سن بیش از ۳۰ سال برای حداقل یکی از زوجین الزامی است.

پس پذیرفتن فرزندخوانده مختص خانواده هایی که قادر به داشتن فرزند به صورت طبیعی نیستند نیست و خانواده هایی که فرزند طبیعی دارند نیز می توانند تقاضای پذیرش فرزندخواندگی داده و با احراز شرایط از بهزیستی فرزند خوانده بپذیرد.

دختران و زنان مجرد

همچنین قانون گذار به زنان و دختران مجرد این اجازه را داده است که با وجود شرایطی از بهزیستی تقاضای پذیرش شد فرزند خوانده بکنند. دختران و زنان مجرد که تقاضای پذیرش فرزند دارند تنها می‌توانند نسبت به پذیرش فرزندان دختر بالای سن دو سال اقدام کنند.

همچنین اگر سرپرستی کودکی از طرف بهزیستی به خانم مجرد سپرده شود و سپس این خانم قصد ازدواج داشته باشد بایستی مشخصات فردی را که قصد ازدواج با او دارند را به دادگاه اعلام کنند و سازمان بهزیستی نیز موظف است گزارشی در مورد این ازدواج تهیه کرده و به دادگاه ارائه کند دادگاه نیز با بررسی مدارک و مستندات ارائه شده و شرایط فردی که قصد ازدواج با سرپرست را دارد در مورد اینکه سرپرستی ادامه پیدا بکند یا فرزند خواندگی فسخ شود تصمیم می گیرد.

چند نکته مهم

اولویت اعطای فرزند خواندگی

در مورد فرزند خواندگی در بین سه دسته که در بالا ذکر شد حق تقدم با زن و شوهری که پس از ازدواج به مدت پنج سال بچه دار نشده اند یعنی دسته اول. پس اگر والدینی با شرایط دسته اول وجود داشته باشند بررسی پیشنهاد دسته دو و سه در دستور کار قرار خواهد گرفت و در صورتیکه پذیرندگانی از دسته اول وجود  نداشته باشند نوبت بررسی زن و شوهر دارای فرزند و همچنین دختر و زنان مجرد می رسد.

از بین سه دسته که نام برده شد اولویت اولیه با زنان فاقد فرزند و سپس اولویت با دختران و زنان مجرد و در نهایت حق تقدم با زن و شوهری که فرزند طبیعی دارند.

وجود اقوام

اگر کودک اقوام و خویشاوندانی داشته باشد که شناسایی شده باشند اولویت پذیرش سرپرستی کودک با آن اقوام و بستگان می باشد. و در صورتیکه اقوام و بستگان وجود نداشته باشند نوبت به بررسی پیشنهاد سه دسته بالا می رسد.

شرایط فرد درخواست دهنده فرزند خواندگی

شرایط فرد درخواست دهنده فرزند خواندگی

برخورداری از سلامت عقلی: شخصی که درخواست فرزندخواندگی می دهد بایستی دارای سلامت عقلی بوده و بتواند مسائل و امور مالی خود و خانواده را به صورت معقول و منطقی اداره نماید

عدم ابتلا به اعتیاد: شخص درخواست دهنده نمایندگی چگونه اعتیاد به مواد مخدر روانگردان و یا مشروبات الکلی داشته باشد البته این موارد با جواب آزمایشگاه پزشکی قانونی احراز میشود.

عدم سوء پیشینه کیفری: فردی که درخواست فرزند خواندگی میدهد بایستی فاقد سابقه محکومیت کیفری موثر باشد برای موضوع نیز ارائه گواهی عدم سوء پیشینه کیفری با درخواست لازم است.

صلاحیت عقلی و سلامت اخلاقی داشته باشد: شخصی که فرزند خوانده می پذیرد بایستی از نظر بدنی و عقلی دارای استاندارد های سلامتی  بدنی و روانی باشد تا بتوانداز عهده وظایف سرپرستی برآید. همچنین باید به فساد اخلاقی و رفتار مخالف با عرف و شرع ابتلاء داشته باشد.

اعتقاد به یکی از ادیان چهارگانه:  بر اساس مقررات شخصی که درخواست پذیرش فرزندخوانده میدهند بایستی به یکی از ادیان چهارگانه اسلام مسیحیت یهودیت و زرتشت که در قانون اساسی ایران به رسمیت شناخته شده است اعتقاد داشته باشد.

مدارک لازم برای درخواست فرزند خواندگی

– رونوشت تمام صفحه های اوراق شناسایی برای متقاضی

– رونوشت کارت ملی درخواست کننده

– رونوشت کارت پایان خدمت یا کارت معافیت از خدمت (برای آقایان)

– رونوشت عقدنامه زن و شوهر در خواست کننده

– رونوشت آخرین مدرک تحصیلی درخواست کننده

– رونوشت سند مالکیت یا مبایعه‌نامه منزل یا اجاره‌نامه

– اصل یا رونوشت گواهی مربوط اشتغال به کار یا تعیین میزان تقریبی درآمد متقاضیان مانند حکم کارگزینی، فیش حقوقی، پروانه کسب و …

 – رونوشت مدارک بیمه پایه اجتماعی

– اصل گواهی پزشک متخصص زنان و زایمان مبنی بر عدم امکان بچه‌دار شدن (برای زوجین فاقد فرزندی که پنج سال از ازدواج آنان نگذشته باشد و بخواهند از اولویت اول برخوردار شوند.)

مشاوره حقوقی دریافت فرزند خواندگی

برای دریافت مشاوره در خصوص فرزندخواندگی و همچنین مشاوره تلفنی و آنلاین و حضوری خانواده بهترین وکیل تهران در خصوص پرونده های فرزندخواندگی و همچنین استفاده از تجربیات وکلای موسسه در باره مشکلات واقعی خودتان و ارتباط با بهترین وکیل در مورد موضوع  حقوقی خود می توانید از راه های ارتباطی گروه وکلای ایران دادفر استفاده کنید.

لینک مرتبط

مشاوره حقوقی دعاوی خانواده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *